Välkommen, nu Logga in

Köpinformation

All viktig information hittar du i våra köpinformation.

Så enkelt kan du nå oss!

Kundtjänst: 077 - 440 00 04
Faxnummer: 08 5222 7070

Öppet vardagar kl. 8.00 -21.00, lördag och söndag kl. 9.00 - 15.00.

E-post: service@bonprix.se

Mailfrågor som rör köp/beställning besvaras inom 48 timmar vardagar.

Köpinformation

Här nedan följer information till dig om sådant som kan vara bra att veta och som hjälper dig att vara trygg i dina köp hos oss, till exempel våra köpvillkor, priser, betalningsalternativ, ångerrätt samt personuppgifter.

bonprix köpvillkor

Priser

I alla priser ingår moms med 25 %. Skulle momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser med motsvarande belopp.
Våra priser kan bara ändras av omständigheter som bonprix inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser eller ändrad moms.
Priserna som är angivna på internet/i katalog gäller under katalogens hela giltighetstid. De priser som i kataloger och i bonprix Shop online är angivna exklusive frakt och betalningsavgifter.
Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.

Betalning

  • När du registrerar dig hos oss använder vi ditt personnummer för att kontrollera din kreditstatus och din adress. Den kreditupplysning vi gör registreras inte i några offentliga register och är inte heller synlig för andra företag eller personer.
  • Betalkort. Om du väljer att betala med betalkort, tillkommer bara en expeditionsavgift på 49,- kr. Vid eventuella returer betalas pengarna tillbaka till ditt kort. Vi accepterar Visa och Mastercard. Vi krypterar alltid betalkortsnumret, det gör köpet säkert. Om du vill veta mer om säkerheten kring kortbetalning kan du läsa mer om krypteringen under villkor för betalkort.
  • bonprix Faktura. Med bonprix Faktura får du räntefri kredit. En faktureringsavgift på 19,- kr och expeditionsavgiften på 49,- tillkommer. Betalas inte fakturan inom föreskriven tid övergår faktureringsbeloppet automatiskt till ett bonprixkonto. Se vidare villkor för bonprix Faktura.
  • bonprix Konto. Om du vill dela upp betalningen under max 10 månader kan du ansöka om bonprix Konto. Du betalar ingen faktureringsavgift, däremot tillkommer en expeditionsavgift på 49,- kr.

Den effektiva årsräntan är 24,90 %. Se vidare villkor för bonprix Konto.

Om inget annat angivits, så är den lägsta ordergränsen som expedieras 200 kr.
Skicka inget förskott.Vi kan inte ansvara för t ex pengar, checkar och frimärken som skickas i brev.

Vid skuld under 100,00 kronor skickas det inte ut några påminnelsefakturor därmed tillkommer det inte heller någon ränta eller påminnelseavgift på denna skuld.

Paket som inte hämtas ut

För alla paket som inte hämtas ut debiterar bonprix kunden en avgift. Avgiften motsvarar de faktiska kostnaderna för returfrakt, expeditionsavgift och hantering, sammanlagt 149,- kr.
Outlösta paket omfattas normalt inte av ångerrätten.

Rea och erbjudand

Reapriserna gäller så långt lagret räcker. Har du fått en erbjudandekod skriver vi både på Internet och i katalogen hur länge erbjudandet gäller.

Minderåriga

bonprix får enligt lag inte expediera beställningar till personer under 18 år. Minderåriga (under 18 år) måste ha målsmans godkännande för att få beställa från oss.

Kvalitetskontroll

För att våra varor ska hålla god kvalitet och ha bra passform genomförs en noggrann kontroll av samtliga varugrupper.

Personuppgifter

bonprix är personuppgiftsansvarig för behandling av de personuppgifter som du som kund lämnar till oss.
Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna säkra och upprätthålla vår kundrelation och även för marknadsföringsändamål. Vid marknadsföring genomförs analyser baserade på personuppgifterna. Personerna väljs utifrån följande kriterier: senast gjorda inköp, betalningssätt, eller kontosaldo om du har ett konto hos bonprix.
Alla processer för behandligen av dina personuppgifter (t.ex. insamling, behandling och överföring) sker hos oss enligt lagliga bestämmelser. Uppgifterna som är nödvändiga för marknadsföringen och för orderavvecklingen sparas.

Som kund hos bonprix har du rätt att en gång per år få information om dina sparade personuppgifter och hur dina uppgifter används.

Om du inte vill att dina uppgifter ska användas för direktmarknadsföring eller om du vill rätta till några uppgifter så behöver du bara skriva till:

bonprix
c/o Transcom
506 30 Borås

Email: service@bonprix.se

Alla som handlar hos oss får automatiskt nästa katalog.

Medlem i Svensk Distanshandel

bonprix är medlem av Svensk Distanshandel, som har satt upp en rad bestämmelser för att du som kund ska kunna handla tryggt.

Adressen till SDH är:
Svensk Distanshandel
Torggatan 19
503 34 Borås.

www.distanshandel.se

Force Majeure

bonprix är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
Som befriande omständigheter räknas bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, sjukdom hos personalen, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, import/exportförbud, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Ångerrätt

Du har alltid rätt som kund att ångra ditt köp. Du är dock skyldig att meddela oss detta inom 14 dagar från den dag du tog emot dina varor. Du har sedan ytterligare 14 dagar på dig att återsända varan efter att du skickat in meddelande om ånger.

Du har rätt som kund att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att varan fungerar. Ångerfristen gäller på alla internet- och så väl som katalogartiklar. Du är som kund skyldig att kontrollera din leverans. Varan måste skickas tillbaka i väsentligen oförändrat skick. Om du beställt fler varor än den du returnerat betalar vi dock inte tillbaka avgifterna (detta beror på att avgifterna är samma oavsett hur många varor man beställt). Vid utövande av ångerrätten står du som kund kostnaden för returfrakten. Använder du retursedeln som följer med ditt paket blir returkostnaden 49,00 kr oavsett paketets storlek och vikt. Vid byte eller retur är det du som kund som står för transportrisken. Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad, där står ditt returkollinummer. Detta nummer används alltid vid eventuella reklamationer på Posten. Alla paket som lämnar bonprix är försäkrade. För mer information, ring 077 - 440 00 04 vid retur eller reklamation.
Du kan använda dig av en standardblankett för att utöva ångerrätten på Konsumentverkets hemsida, eller så hittar du den här:

Ångerblankett:

Om du önskar att utöva din ångerrätt, vänligen fyll i denna blankett och skicka till oss:
bonprix, c/o Transcom, 50630 Borås, fax: 08 - 5222 7070, Email: service@bonprix.se


 Så här gör du när du returnerar:

•Var god och skicka tillbaka varan inom 14 dagar.
• Returnera artikeln i originalförpackningen.
• Ange bara antal returnerade artiklar på retursedeln.
• Bifoga ingen ny beställning vid returneringen – inte heller vid byte! På så sätt undviker du onödiga dröjsmål. Ring din kundrådgivning om du vill göra en ny beställning eller byta en vara.
• Du kan alltid vända dig till din kundrådgivning om du har frågor under telefonnummer 077 - 440 00 04
• Returadress: bonprix, c/o Posten Logistik AB, 207 07 Malmö


Återbetalning
När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad betalar vi tillbaka det belopp du betalat samt avgifter om hela beställningen är returnerad. Återbetalningen sker inom 14 dagar.
Om du har betalat med betalkort, betalas beloppet tillbaka till ditt kort.
Om du har betalat med bonprix Faktura eller bonprix Konto, krediterar vi beloppet.

I det fall varan/varorna är använda mer än vad som anses nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion kommer vi att göra ett avdrag på återbetalningen för den uppskattade värdeminskningen.


Reklamation och konsumentskydd

Om du får en felaktig eller felexpedierad vara så kan du ringa 077 - 440 00 04 för retur eller reklamation.

Konsumentköplagen / ARN ger dig alltid rätt att inom tre år från mottagandet av varorna reklamera defekta varor, under förutsättning att du meddelar bonprix om felet inom skälig tid efter att du upptäckt det. Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet anses alltid ha lämnats in inom skälig tid.

Om de varor du returnerat kan konstateras defekta kommer bonprix att göra en fullständig återbetalning motsvarande ditt inköpspris, samt leveranskostnaderna för dessa. För att en vara ska bedömas som defekt ska felet ha uppstått innan försäljningstillfället. Om du reklamerar en felaktig vara inom sex månader från försäljningstillfället, anses felet ha uppstått innan försäljningstillfället, såvida inte annat motbevisas av bonprix. Om reklamationen sker mer än sex månader efter försäljningstillfället, är du dock skyldig att inkomma med bevis utvisande att felet uppstod innan försäljningstillfället.

Vid tvist hänvisar vi till ARN (Allmänna reklamationsnämnden), vi följer alltid deras rekommendationer.
Konsumentköplagen, som tillvaratar dina intressen som kund, gäller naturligtvis också när du handlar hos oss.
I det fall du som kund inte är tillfreds med din hantering i ett ärende kan du själv ta kontakt dirket med ARN.

Allmänna Reklamationsnämnden,
Box 174
101 23 Stockholm

http://www.arn.se/

EU-kommissionen har också inrättat en onlineplattform för tvistlösning och klagomål på nätet. Du hittar länken till sidan här

https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLanguage

 

Byta/returnera
För att byta/returnera, fyll i retursedeln som bifogas i ditt paket, skriv vad du returnerar. Använd den förklistrade returadressetiketten som finns med på din följesedel.
När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad betalar vi, inom 14 dagar, tillbaka det belopp du betalat, samt avgifter om hela ordern är returnerad. Observera att vid retur debiteras det en returavgift på 49,00 kronor.

Så här gör du när du returnerar:
• Var god och skicka tillbaka varan inom 14 dagar.
• Artiklar som har använts eller burits får inte skickas tillbaka (undantag endast för material- eller produktionsfel)
• Returnera artikeln i originalförpackningen.
• Använd det förfrankerade returklistermärket.
• Ange bara antal returnerade artiklar på retursedeln.
• Du måste ange returorsak med en siffra på klistermärket på originalförpackningen (se tabell med kontrollsiffror). På så sätt hjälper du oss att kontinuerligt förbättra vår service och att upprätthålla våra höga kvalitetsanspråk.
• Bifoga ingen ny beställning vid returneringen – inte heller vid byte! På så sätt undviker du onödiga dröjsmål. Ring din kundrådgivning om du vill göra en ny beställning eller byta en vara.
• Du kan alltid vända dig till din kundrådgivning om du har frågor under telefonnummer 077 - 440 00 04
• Returadress: bonprix, c/o Posten Logistik AB, 207 07 Malmö

Skadade paket

Transportförsakring
Alla försändelser som skickas är försäkrade av bonprix. Om paketet och/eller innehållet är skadat när du får det så ska du genast anmäla det hos utlämningsstället. Om skadan upptäcks först när försändelsen öppnats, ringer du vår Kundtjänst. Om du upptäcker att paketet är skadat när du öppnar det så returnerar du det till oss.
Skadade varor ersätts kostnadsfritt av bonprix.

Leveranssätt

Leveranstid
Vår målsättning är att alltid leverera inom ca 6-14 dagar. Du hämtar ditt paket hos ditt lokala postombud Om vi inte kan leverera hela din beställning samtidigt eller om den delats upp på olika leveransätt, betalar du självfallet alltid endast för en leverans. Vill du inte längre vänta på en restnoterad vara eller fått ett nytt leveransbesked som du ej godkänner, kan du bara maila oss eller ringa till kundtjänst på tel 077-440 00 04, så avbeställer vi eller kompletterar din restorder
bonprix ansvarar inte för någon som helst skada till följd av att de aviserade leveranstiderna överskridits.

Företagsinformation

bonprix
c/o Transcom
501 86 BORÅS

Organisationsnummer: 502067 - 5434
Telefonnummer: 077 - 440 00 04
Faxnummer: 08 5222 7070

E-post: service@bonprix.se