Byta/returnera

Även efter den nya EU-lagstiftningen håller vi fast vid vårt löfte och erbjuder en rättvis returrätt.

Byta/returnera

Så här gör du när du returnerar:

• Var god och skicka tillbaka varan inom 14 dagar.
• Artiklar som har använts eller burits får inte skickas tillbaka (undantag endast för material- eller produktionsfel)
• Returnera artikeln i originalförpackningen.
• Använd det förfrankerade returklistermärket.
• Bifoga ingen ny beställning eller ändring av storlek på retursedeln. Gör en ny beställning på vår hemsida www.bonprix.se eller ring vår kundtjänst. På så sätt undviker du onödiga dröjsmål.
• Du kan alltid vända dig till din kundrådgivning om du har frågor under telefonnummer 077 - 440 00 04
• Returadress: bonprix, c/o Posten Logistik AB, 207 07 Malmö

Leveransavgiften återbetalas när en hel beställning returneras. Vänligen observera att vid delreturnering debiteras det en returavgift på 49,00 kronor.

Vid tvist hänvisar vi till ARN (Allmänna reklamationsnämnden), vi följer alltid deras rekommendationer.
Konsumentköplagen, som tillvaratar dina intressen som kund, gäller naturligtvis också när du handlar hos oss.
I det fall du som kund inte är tillfreds med din hantering i ett ärende kan du själv ta kontakt dirket med ARN.

Allmänna Reklamationsnämnden,
Box 174
101 23 Stockholm

Ångerrätt

Du har alltid rätt som kund att ångra ditt köp. Du är dock skyldig att meddela oss detta inom 14 dagar från den dag du tog emot dina varor. Du har sedan ytterligare 14 dagar på dig att återsända varan efter att du skickat in meddelande om ånger.
Du har rätt som kund att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att varan fungerar. Ångerfristen gäller på alla internet- så väl som katalogartiklar. Du är som kund skyldig att kontrollera din leverans. Varan måste skickas tillbaka i väsentligen oförändrat skick. Vid utövande av ångerrätten står du som kund för kostnaden för returfrakten. Exempel: Om du använder retursedeln vid del av retur tillkommer det en returkostnad på 49,00 kr oavsett paketets storlek och vikt. Vid byte eller retur är det du som kund som står för transportrisken. Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad, där står ditt returkollinummer. Detta nummer används alltid vid eventuella reklamationer på Posten. Alla paket som lämnar bonprix är försäkrade. För mer information, ring 077 - 440 00 04.
Du kan använda dig av en standardblankett för att utöva ångerrätten på Konsumentverkets hemsida, eller så hittar du den här:

Ångerblankett:

Om du önskar att utöva din ångerrätt, vänligen fyll i denna blankett och skicka till oss:
bonprix, c/o Transcom, 50630 Borås, Email: service@bonprix.se

 

Återbetalning

När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad betalar vi tillbaka det belopp du betalat samt avgifter om hela beställningen är returnerad. Beroende på vilket betalsätt du valt sker återbetalning på olika sätt. Har du valt att betala med faktura, drar du av summan för den returnerade artikeln och lägger till 49,- kr för fraktavgiften. Har du valt kreditkortsbetalning, återbetalas summan automatiskt till det kort du använde vid beställningstillfället.
Vänligen observera att i det fall varan/varorna är använda mer än vad som anses nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktioner, kommer vi att göra ett avdrag vid återbetalningen för den uppskattade värdeminskningen.


Reklamation och konsumentskydd

Om du får en felaktig eller felexpedierad vara så kan du ringa 077 - 440 00 04 för retur eller reklamation.

Konsumentköplagen / ARN ger dig alltid rätt att inom tre år från mottagandet av varorna reklamera defekta varor, under förutsättning att du meddelar bonprix om felet inom skälig tid efter att du upptäckt det. Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet anses alltid ha lämnats in inom skälig tid.
Om de varor du returnerat kan konstateras defekta kommer bonprix att göra en fullständig återbetalning motsvarande ditt inköpspris, samt leveranskostnaderna för dessa. För att en vara ska bedömas som defekt ska felet ha uppstått innan försäljningstillfället. Om du reklamerar en felaktig vara inom sex månader från försäljningstillfället, anses felet ha uppstått innan försäljningstillfället, såvida inte annat motbevisas av bonprix. Om reklamationen sker mer än sex månader efter försäljningstillfället, är du dock skyldig att inkomma med bevis utvisande att felet uppstod innan försäljningstillfället.
Vid tvist hänvisar vi till ARN (Allmänna reklamationsnämnden), vi följer alltid deras rekommendationer.
Konsumentköplagen, som tillvaratar dina intressen som kund, gäller naturligtvis också när du handlar hos oss.
I det fall du som kund inte är tillfreds med din hantering i ett ärende kan du själv ta kontakt dirket med ARN.

Allmänna Reklamationsnämnden,
Box 174
101 23 Stockholm

http://www.arn.se/

EU-kommissionen har också inrättat en onlineplattform för tvistlösning och klagomål på nätet. Du hittar länken till sidan här

https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLanguage

 

 Vanliga frågor om returer

Jag har inte kvar packsedeln

Jag har inte kvar returetiketten

Hur lång ångerrätt har jag?