Köpinformation

All viktig information hittar du i våra köpinformation.

Så enkelt kan du nå oss!

Kundtjänst: 010 555 1900

Öppet vardagar kl. 8.00 -20.00, lördag kl. 9.00 - 15.00.

E-post: service@bonprix.se

Mailfrågor som rör köp/beställning besvaras inom 48 timmar vardagar.

Köpinformation

Här nedan följer information till dig om sådant som kan vara bra att veta och som hjälper dig att vara trygg i dina köp hos oss, till exempel våra köpvillkor, priser, betalningsalternativ, ångerrätt samt personuppgifter.

bonprix köpvillkor

Priser

I alla priser ingår moms med 25 %. Skulle momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser med motsvarande belopp.
Våra priser kan bara ändras av omständigheter som bonprix inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser eller ändrad moms.
Priserna som är angivna på internet/i katalog gäller under katalogens hela giltighetstid. De priser som står i katalogen och i bonprix online shop är angivna exklusive frakt och betalningsavgifter.
Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel  i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.

Betalning

  • När du registrerar dig hos oss använder vi ditt personnummer för att kontrollera din kreditstatus och din adress. Den kreditupplysning vi gör registreras inte i några offentliga register och är inte heller synlig för andra företag eller personer.

  • Betalkort. Om du väljer att betala med betalkort, tillkommer bara en expeditionsavgift på 55,- kr. Vid eventuella returer betalas pengarna tillbaka till ditt kort. Vi accepterar Visa och Mastercard. Vi krypterar alltid betalkortsnumret, det gör köpet säkert. bonprix använder modernaste krypteringsteknik, t.ex. SSL (Secure Socket Layer), för att förhindra att utomstående obefogat kommer åt dina uppgifter.

    SSL är ett vedertaget standard-protokoll på internet som garanterar en säker dataöverföring. Alla beställningsuppgifter, inklusive dina kreditkortsuppgifter, överförs till bonprix endast i krypterat tillstånd. Vår leverantör använder sig dessutom av säkerhetsstandarden PCI DSS.

    För att göra ditt köp ännu säkrare erbjuder bonprix också säkerhetsfunktionen 3D-Secure till sina kunder. 3D-Secure förhindrar obehöriga personer från att använda ditt kreditkort i de deltagande butikerna.

  • bonprix Faktura. Med bonprix Faktura får du räntefri kredit. En faktureringsavgift på 19,- kr och expeditionsavgiften på 55,- tillkommer. Betalas inte fakturan inom föreskriven tid övergår faktureringsbeloppet automatiskt till ett bonprixkonto.

  • bonprix Konto. Om du vill dela upp betalningen under max 10 månader kan du ansöka om bonprix Konto. Du betalar ingen faktureringsavgift, däremot tillkommer en expeditionsavgift på 55,- kr.

Den effektiva årsräntan är 24,90 %. Månadsräntan är 1,47% eller minst 19,90 SEK. Minsta amortering är 300 SEK eller 10% av utestående belopp.

Skicka inget förskott. Vi kan inte ansvara för t ex pengar, checkar och frimärken som skickas i brev.

Rea och erbjudanden

Reapriserna gäller så långt lagret räcker. Har du fått en erbjudandekod skriver vi både på Internet och i katalogen hur länge erbjudandet gäller.

Minderåriga

bonprix får enligt lag inte expediera beställningar till personer under 18 år. Minderåriga (under 18 år) måste ha målsmans godkännande för att få beställa från oss.

Kvalitetskontroll

För att våra varor ska hålla god kvalitet och ha bra passform genomförs en noggrann kontroll av samtliga varugrupper.

Medlem i Svensk Digital Handel

bonprix är medlem i Svensk Digital Handel, som har satt upp en rad bestämmelser för att du som kund ska kunna handla tryggt.

Adressen till SDH är:
Svensk Digital Handel
Drottninggatan 56
411 07 Göteborg

www.dhandel.se

 

Svensk Digital Handel

 

Force Majeure

bonprix är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
Som befriande omständigheter räknas bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, sjukdom hos personalen, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, import/exportförbud, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Ångerrätt

Du har alltid rätt som kund att ångra ditt köp. Du är dock skyldig att meddela oss detta inom 60 dagar från den dag du tog emot dina varor. Du har sedan ytterligare 60 dagar på dig att återsända varan efter att du skickat in meddelande om ånger.

Du har alltid rätt som kund att ångra ditt köp. Du är dock skyldig att meddela oss detta inom 60 dagar från den dag du tog emot dina varor. Du har sedan ytterligare 60 dagar på dig att återsända varan efter att du skickat in meddelande om ånger.
Du har rätt som kund att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera varan. Ångerfristen gäller på alla internet- så väl som katalogartiklar. Du är som kund skyldig att kontrollera din leverans. Varan måste skickas tillbaka i väsentligen oförändrat skick. Vid utövande av ångerrätten står du som kund för kostnaden för returfrakten. Exempel: Om du använder retursedeln vid retur tillkommer det en returkostnad på 55,- kr. oavsett paketets storlek och vikt. Vid byte eller retur är det du som kund som står för transportrisken. Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad, där står ditt returkollinummer. Detta nummer används alltid vid eventuella reklamationer på Posten. Alla paket som lämnar bonprix är försäkrade. För mer information, ring 010 555 1900.

Det enklaste sättet att nyttja din ångerrätt är att fylla i returformuläret som medföljde i ditt paket och returnera varorna till oss, använd även den förfrankerade adressetiketten som vi tillhandahållit. Anvisningar för hur du gör detta finns på följesedeln i din försändelse.
Väljer du att inte använda vårt returformulär räcker det att du informerar oss om ditt beslut att ångra din beställning, innan ångerperioden är till ända, genom att skicka ett klart och tydligt meddelande till oss om ditt beslut att nyttja ångerrätten.

Du ska ange ditt namn, din adress samt kundnummer eller personnummer.

Du kan också använda dig av en standardblankett för att utöva ångerrätten på Konsumentverkets hemsida, eller så hittar du den här:

Ångerblankett:

Om du önskar att utöva din ångerrätt, vänligen fyll i denna blankett och skicka till oss:
bonprix c/o Call4U, Fridhemsvägen 15, 372 38 Ronneby, fax: 08 - 5222 7070, Email: service@bonprix.se

 

 Så här gör du när du returnerar:

•Var god och skicka tillbaka varan inom 60 dagar.
• Returnera artikeln i originalförpackningen.
• Ange bara antal returnerade artiklar på retursedeln.
• Bifoga ingen ny beställning vid returneringen – inte heller vid byte! På så sätt undviker du onödiga dröjsmål. Ring din kundrådgivning om du vill göra en ny beställning eller byta en vara.
• Du kan alltid vända dig till din kundrådgivning om du har frågor under telefonnummer 010 555 1900
• Returadress: bonprix, c/o Posten Logistik AB, 207 07 Malmö


Återbetalning


Beroende på vilket betalsätt du valt sker återbetalning, senast inom 14 dagar, på olika sätt. Har du valt att betala med faktura, drar du av summan för den returnerade artikeln och lägger till 55,- kr. för fraktavgiften. Har du valt kreditkortsbetalning, återbetalas summan automatiskt till det kort du använde vid beställningstillfället.
Vänligen observera att i det fall varan/varorna är använda mer än vad som anses nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktioner, kommer vi att göra ett avdrag vid återbetalningen för den uppskattade värdeminskningen.


Reklamation och konsumentskydd

Om du får en felaktig eller felexpedierad vara så kan du ringa 010 555 1900 för retur eller reklamation.

Konsumentköplagen / ARN ger dig alltid rätt att inom tre år från mottagandet av varorna reklamera defekta varor, under förutsättning att du meddelar bonprix om felet inom skälig tid efter att du upptäckt det. Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet anses alltid ha lämnats in inom skälig tid.

Om de varor du returnerat kan konstateras defekta kommer bonprix att göra en fullständig återbetalning motsvarande ditt inköpspris, samt leveranskostnaderna för dessa. För att en vara ska bedömas som defekt ska felet ha uppstått innan försäljningstillfället. Om du reklamerar en felaktig vara inom sex månader från försäljningstillfället, anses felet ha uppstått innan försäljningstillfället, såvida inte annat motbevisas av bonprix. Om reklamationen sker mer än sex månader efter försäljningstillfället, är du dock skyldig att inkomma med bevis utvisande att felet uppstod innan försäljningstillfället.

Vid tvist hänvisar vi till ARN (Allmänna reklamationsnämnden), vi följer alltid deras rekommendationer.
Konsumentköplagen, som tillvaratar dina intressen som kund, gäller naturligtvis också när du handlar hos oss.
I det fall du som kund inte är tillfreds med din hantering i ett ärende kan du själv ta kontakt dirket med ARN.

Allmänna Reklamationsnämnden,
Box 174
101 23 Stockholm

http://www.arn.se/

EU-kommissionen har också inrättat en onlineplattform för tvistlösning och klagomål på nätet. Du hittar länken till sidan här

https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLanguage

 

Byta/returnera
För att byta/returnera, fyll i retursedeln som bifogas i ditt paket, skriv vad du returnerar. Använd den förklistrade returadressetiketten som finns med på din följesedel.
När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad betalar vi, inom 60 dagar, tillbaka det belopp du betalat, samt avgifter om hela ordern är returnerad. Observera att vid retur debiteras det en returavgift på 55,- kronor.

Så här gör du när du returnerar:
• Var god och skicka tillbaka varan inom 60 dagar.
• Artiklar som har använts eller burits får inte skickas tillbaka (undantag endast för material- eller produktionsfel)
• Returnera artikeln i originalförpackningen.
• Använd det förfrankerade returklistermärket.
• Ange bara antal returnerade artiklar på retursedeln.
• Du måste ange returorsak med en siffra på klistermärket på originalförpackningen (se tabell med kontrollsiffror). På så sätt hjälper du oss att kontinuerligt förbättra vår service och att upprätthålla våra höga kvalitetsanspråk.
• Bifoga ingen ny beställning vid returneringen – inte heller vid byte! På så sätt undviker du onödiga dröjsmål. Ring din kundrådgivning om du vill göra en ny beställning eller byta en vara.
• Du kan alltid vända dig till din kundrådgivning om du har frågor under telefonnummer 010 555 1900
• Returadress: bonprix, c/o Posten Logistik AB, 207 07 Malmö

Skadade paket

Transportförsäkring
Alla försändelser som skickas är försäkrade av bonprix. Om paketet och/eller innehållet är skadat när du får det så ska du genast anmäla det hos utlämningsstället. Om skadan upptäcks först när försändelsen öppnats, ringer du vår Kundtjänst. Om du upptäcker att paketet är skadat när du öppnar det så returnerar du det till oss.
Skadade varor ersätts kostnadsfritt av bonprix.

Leveranssätt

Leveranstid
Vår målsättning är att alltid leverera inom 3-5 dagar. Du hämtar ditt paket hos ditt lokala postombud Om vi inte kan leverera hela din beställning samtidigt eller om den delats upp på olika leveransätt, betalar du självfallet alltid endast för en leverans. Vill du inte längre vänta på en restnoterad vara eller fått ett nytt leveransbesked som du ej godkänner, kan du bara maila oss eller ringa till kundtjänst på tel 010 555 1900, så avbeställer vi eller kompletterar din restorder.

Företagsinformation

bonprix
c/o Call4U
Fridhemsvägen 15
372 38 Ronneby

Organisationsnummer: 502067 - 5434
Telefonnummer: 010 555 1900
Faxnummer: 08 5222 7070

E-post: service@bonprix.se

 

Här hittar du mer detaljerad information om bonprix dataskyddspolicy